درک شناخت

آیا باوری دارید که شناخت و درک کافی از ریشه های آن ندارید؟

باورها و افکار ما از کجا می آیند؟

چقدر باورهای خودتان را درست می دانید؟

آیا باوری دارید که نیازمند تغییر است؟

باورهای ما،افکار و تصاویر ذهنی ما همه به شناخت ما از محیط اطراف برمیگردد. شناخت مجموع ای از فرایندهای ذهنی است که توسط آن اطلاعات از محیط گرفته می شود، تغییراتی در آن داده می شود و معنا پیدا می کند و بعد مورد استفاده قرار میگیرد.

درک شناخت و باورها

اما شناخت چه کاربردی در زندگی ما دارد؟ و چه کمکی میکند؟

حقیقت این است که هیجانات و شناخت انسان از دنیای پیرامون کاملا سازمان یافته است. طبیعی است که درصدی از این افکار و باورها مثبت نیستند. اما شناخت انسان اغلب به رفتار می انجامد و رفتار قابل بررسی و قابل تغییر است.

تغییر به کمک بینش صورت می گیرد. یعنی انسان با بینش خود می تواند یک فکر یا باور اشتباه را تغییر دهد. یا با ادراک خود تصمیم متفاوتی بگیرد به توانایی های خود باور بیشتری داشته باشد و از باورهای قدیمی خود عبور کند.

اما دانستن یا بینش شرط اصلی برای ایجاد تغییر نیست و استفاده از شناخت جدید نیست. برای مثال فردی که اعتماد به نفس ندارد باوری در او شکل گرفته که در اجتماع نمی تواند حضور پیدا کند و یا برای فعالیتی آمادگی ندارد و مدام به این فکر می کند که نمی تواند.

ناتوانی در انجام امور از شناختی در گذشته می آید. فرد به غیر بینش یا نیروی دانستن که به او می گوید این تفکر اشتباه است لازم است زمینه ی چگونه عمل کردن را هم برای خود بوجود بیاورد. در واقع دانستن به تنهایی کافی نیست. شما وقتی می توانید یک باور را تغییر دهید که گذشته ی منفی را بپذیرید، به آن اگاه باشید و به موقع برای تغییر این تفکر اقدام کنید.

و درنهایت شیوه ی تطبیق دادن خود به محیط اطراف را هم جدی بگیرید.

برای مثال همین فردی که اعتماد به نفس ندارد اگر دچار اضطراب شدید هم هست از اجتماع کوچکتر برای حضور خود استفاده کند. این روش تطبیقی به او کمک می کند تا در طولانی مدت بهتر مسئله ی شناخت خود را تغییر دهد.

توجه کنید که شناخت می تواند در کیفیت زندگی موثر باشد.

با شناخت در موقعیت های مختلف و متنوع قرار میگیرید و زمانی که نقش فرد یادگیرنده را بازی میکنید منعطف تر خواهید بود و خلاقانه تر عمل میکنید. و هر چقدر به خودتان فرصت بیشتری برای اندیشیدن و زیر و رو کردن باورها بدهید طبیعتا در طول زمان بهتر و سریع دست به تغییر آن خواهید زد و یا با آگاهی و شناخت بهتری انتخاب و تصمیم گیری می کنید. انسان در حال رشد اجازه میدهد بینش و شناختش به محیط همیشه در حال رشد و تغییر باشد و از تعصب به دور است.

در همین راستا میتوانید در پیج اینستاگرام ما نیز این مطلب را دنبال کنید.

https://www.instagram.com/p/CXLIVA5MK3m/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

گروه روانشناسی راز رویش