بین غرور و حقارت ارتباطی میبینید؟

غرور و حقارت می توانند به یکدیگر مرتبط باشند. در واقع آدمهایی که در ظاهر ویترین مغروری دارند در درون بسیار شکننده هستند و احساس بی اعتمادی و حقارت نسبت به خودشان دارند. در واقع آنها ناخوداگاه با ویترین محکم، آسیب پذیری درون را جبران می کنند. انها با داشتن ظاهر پرغرور، احساس حقارت و خود کم بینی را پنهان می کنند. بطوریکه گاهی این رفتار باعث میشود احساس حقارت از دسترس خودشان هم دور شود و آن را فراموش کنند و در این شرایط برای درمان احساس حقارت هم، اقدامی نمیکنند انگار خودشان هم گول ویترین محکم خودشان رو میخورند. در اصطلاح به این افراد، آدمهای تخم مرغی می گویند. آنها مثل تخم مرغ بیرون سفت و درونی بسیارنرم و شکننده دارند.
هرچه اختلاف سختی بیرون و نرمی درون بیشتر باشد، احتمال اجرای رفتار زورگویانه و متخاصم نیز بیشتر است، و طبیعتا احساس غرور و احساس حقارت هم بیشتر میشود.

اغلب استاندارهای رفتاری و ملاک های انتخابی این افراد به علت ظاهر بیرونی سفت و سختی که دارند بالاست. وقتی فرد دچار غرور ناسالم است یعنی متکبر است و همه چیز برای او فراتر از حد طبیعی است. بطوریکه وقتی خطایی از کسی ببیند با همان غرور ناسالم آنرا بزرگنمایی کرده و سرزنش را تکرار میکند. و درصورتیکه خطایی از خودشان سر بزند با خود سرزنشگری باعث افزایش احساس حقارت درونی میشوند.

در صورتیکه در مقابل انسانی که دارای غرور سالم است یعنی از عزت نفس و اعتماد به نفس خوبی برخورد است و ملاکهای متناسب با واقعیت دارند. خودش را خوب میشناسه و به احساساتش آگاه است، خود را میپذیرد و برای رفع بخش های ناسالم و ناکافی تلاش میکند و احساس رضایت از خود را به وفور تجربه میکند. احساس رضایتی که ردی از غرور ناسالم در آن دیده نمیشود.

افرادی که غرور ناسالم دارند از عذرخواهی کردن می ترسند زیرا پذیرفتن سهم اشتباه از سوی آنها یعنی تحقیر شدن. چراکه از خود انتظار دارند هیچ اشتباهی نکنند و به همین دلیل خطای خود را انکار می کنند. در مجموع با واقع بینی ضعیف در ارتباط با خود و اطرافیانشان رفتار آسیب زا دارند.

گروه روانشناسی راز رویش