آیا ضمانتی برای پایداری یک رابطه با بچه دار شدن هست؟ایا کیفیت رابطه ی زناشویی با بچه دار شدن تغییر می کند؟این سوالی هست که زوجین قبل از تصمیم گیری برای بچه دار شدن و استیصال برای بهبود بخشیدن به کیفیت رابطه ی خود باید فکر کنند.

چون فرزند دار شدن علاوه بر شگفت انگیز و هیجان انگیز بودن، هم زمان طاقت فرسا و اضطراب زا است. تغییرات خاصی که در زندگی زناشویی به واسطه ی بارداری بوجود می آید قابل توجه است. مسائل حاملگی و بدنبال آن بدنیا آمدن فرزند و چالش های مراقبت و نگهداری از کودک منجر به تغییراتی در روابط زناشویی خواهد شد.

فرزند دار شدن

متعهد شدن به مسئولیت

متعهد شدن به مسئولیتی جدید که به درستی از آن آگاه نیستند از بزرگترین چالش های زناشویی است. در واقع می توان گفت ارزش ارتباط موثر را در هیچ دوره ای از زندگی زناشویی نمی توان نادیده گرفت. لازم است بدانید اگر رابطه ی زناشویی پرمسئله، بادغدغه و با احساسات تلخ همراه باشد، بعد از فرزند دار شدن اوضاع رو به وخامت پیش خواهد رفت چرا که جدا از رابطه ی زناشویی فشار روانی بدنیا آمدن فرزند و پذیرش مسئولیت های مرتبط با او زیاد است. و انگار مشکلات و دغدغه ها و ناآرامی ها را به نسل بعدی خودتان منتقل می کنید ولی آن را حل نکرده اید برای مثال رفتارهای وسواس گونه ی هر یک از والدین نسبت به فرزند می تواند ایجاد تنشهای قابل توجهی در رابطه کند.

مشکلات زناشویی

بدیهی است مخصوصا در اوایل فرزنددار شدن، توجه به خود و همسر با وجود فرزند حتی کمتر می شود. و این موضوع مشکلات زناشویی سابق را هم دو چندان می کند.چرا که زوج با تغییراتی در سبک زندگی رو به رو خواهند شد که عمدتا شناخت و البته کنترلی روی آن ندارند و البته اگر رابطه ی زناشویی عاشقانه باکیفیتی را تجربه میکنند بعد از فرزند دار شدن اوضاع بهتر و عاشقانه تر خواهد شد اینکه از بچه دار شدن به عنوان تغییر جهتی در زندگی زناشویی استفاده کنید کاری بسیار مخاطره آمیز انجام داده اید. افرادی هستند که تصور میکنند زندگی زناشویی خوبی دارند و برای جلوگیری از تنش سکوت می کنند.

بعد از بچه دار شدن چه اتفاقی می افتد؟

اما بعد از بچه دار شدن متوجه میشوند که چقدر مشکل داشته اند و تحمل کرده اند و آستانه ی صبر و تحمل بعد از چالش های فرزند دار شدن به حداکثر می رسد و بدیهی است مشکلات زناشویی بروز می کند.اما در مقابل هستند افرادی که عاشقانه باهم زندگی میکنند و بعد از بچه دار شدن درکنار همه ی اهداف و آرزوهای مشترکی که با یکدیگر ترسیم کرده بودند که به ثمر رساندن فرزند مشترک میتواند به کیفیت زندگی زناشویی شان بی افزاید. در نهایت می توان گفت زوجی که آماده ی پذیرش نقش های جدید خود نیستند و رابطه ی موثری با یکدیگر ندارند بعد از فرزند دار شدن دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

مونا فدایی روانشناس

همچنین می توانید لینک ها با موضوعات مرتبط را مطالعه کنید.

رابطه زوجین و تولد فرزند به چه صورت خواهد بود؟ + رابطه این دو با هم